Hemsida
Branding
Facit Bar
Krögarhjälten Jörgen Engdahl och drinkkingen Emil Åreng skulle öppna en ny bar i Umeå. Och inte bara det, de skulle bara servera svenskproducerad mat och sprit. Vi pratade, vi möttes i kärleken till Staffan Ling (Umeås finest) och resten är historia. Och att en av ägarna valde att gadda in den blivande grafiska profilen måste ses som ett gott betyg.
Bakgrund
Emil Åreng och Jörgen Engdahl är inga duvungar i branschen. Men trots att de gjort allt (isch) så ville de hitta en ny mat och sprit-vinkel i hemstaden Umeå. För att branda satsningen kontaktade de oss på Oh My för att bidra med web och branding. Och under våra samtal och möten märkte vi att här fanns personligheter som stack ut, personligheter som vi ville förmedla i hur varumärket Facit Bar uppfattades.
Lösning
De här grabbarna hade svaret. Med en tydlig vision om sin bar och en inställning att vilja visa hur (till exempel) en gin & tonic SKA smaka tog de namnet Facit. Det tog vi sedan ut i det grafiska manéret med skoltidsflirtade rutmönster och blyertsdoftande uttag. Ett skissigt och kluddigt manér som gör att de baranställda kan bidra med grafiskt material. Staffan Ling i headern, en penna man kan kladda med och en tonalitet som visar på tydlig självdistans och självförtroende blev resultatet. Baren går såklart i samma manér och vår handritade Staffan Ling vakar numera också över isen i isladan på Teg (heja Löven).