UX-copy

Strategi

Hemsida / UX-design / Utveckling

ArkDes

Nya digitala lokaler för ArkDes inför nyöppningen sommaren 2024.

Om kunden

ArkDes är ett centralmuseum med regeringsuppdrag att öka vår förståelse för och initiera samtal om hur arkitektur och design påverkar våra liv.

Bakgrund 

ArkDes inledde en ombyggnation av hela museet under 2022 där allt från identitet till lokaler skulle ses över. Vi blev i samband med det ArkDes digitala partner och har haft uppdraget att bygga, utveckla och förvalta deras nya hemsida. Den tidigare hemsidan led av stora problem i form av tillgänglighet, strukturella brister och ett överflöd av innehåll. Dessutom var den svår att jobba med för personalen och behövde tänkas om från grunden.

Syfte

Syftet med projektet var att bygga en nytänkande, hållbar och framtidssäkrad hemsida som samtidigt skulle vara tillgänglighetsanpassad och välkomnande.

Insikt

Vi insåg snabbt att ArkDes inte bara har museibesökaren som målgrupp, utan ett mycket bredare uppdrag än så. Tidigt i processen delade vi in våra målgrupper i tre kategorier: besökaren, sökaren och granskaren. Dessa tre kategorier har olika drivkrafter och syften med sitt besök som vi använde som grund när vi byggde ett nytt sidträd, planerade innehåll och prototypade flöden.

Detta tänk togs sedan med i hela processen och har fungerat som en ledstjärna när vi tagit designbeslut och byggt vidare på hemsidan och strukturen.

Genomförande

Hemsidans designsystem är framtaget av A.M Stockholm som även tagit fram ArkDes identitet. Vi tog vidare detta och byggde ut hela hemsidan i en prototyp så nära verkligheten som möjligt för att kunna skapa oss en bild av allt innehåll och alla flöden så tidigt som möjligt. Det arbetet gjordes i tätt samarbete med A.M Stockholm och projektgruppen på ArkDes genom workshops, delade designdokument och diskussioner. Det var väldigt viktigt för oss att blanda in alla som skulle arbeta med hemsidan i processen och föra en öppen och inkluderande dialog genom hela arbetet.

Utvecklingsfasen bestod av en period av utforskande för att säkerställa designvalen innan vi började bygga. Hemsidan byggdes i ett kraftigt modifierat WordPress-backend med fokus på att göra admin så enkelt som möjligt. Vi behövde bygga in mycket frihet för redaktörer men samtidigt hålla det enkelt. Vi fokuserade på att bygga en snabb, tillgänglig och tydlig upplevelse som kan överraska på små ytor och i detaljer, utan att ta över innehållet för mycket.

Resultat 

Resultatet blev en mycket omtyckt hemsida som lyckades kommunicera ArkDes nya identitet och inriktning utan att kompromissa på användarvänlighet. Hemsidan har också skapat förbättrade arbetsflöden för redaktörerna och förbättrat deras arbetsvardag. Nyöppningen av ArkDes blev en succé, där hemsidan hjälpte till att skapa tydlighet inför, under och efter museet öppnade dörrarna igen.

"Oh My kom snabbt att bli en naturlig förlängning av vår verksamhet. Med stort engagemang, nyfikenhet och en professionell approach levererar de helhetslösningar som skapar långsiktigt mervärde för oss som kund." - Linnea Vikengren
Our team
No items found.
Our team
Christopher Hall
Chairman
Gurjit S. Bedi
Managing Partner
David Parker
Managing Partner
Sam Wilson
Partner
Owen Hardy
Vice President
Our team
No items found.

Kan vi göra annat också?
Om vi kan.

Läs mer om vad vi gör